Voor het 5e jaar op rij heeft Scania de Green Truck-prijs gewonnen.

‘Green Truck’ wordt georganiseerd door de Duitse vakbladen ‘Trucker’ en ‘Verkehrs-Rundschau’. Het is in de loop der jaren uitgegroeid tot een soort wereldkampioenschap in transportefficiëntie voor langeafstandsvrachtwagens.

De vrachtwagens reden met een bruto treingewicht van 32 ton een 342,8 km lang testparcours ten noorden van München. Het parcours was uitdagend met steile heuvels. Scania nam deel met een R410 truck. Het gemiddelde verbruik van de truck werd gemeten als 23,53 liter per 100 km, terwijl Scania ook de hoogste gemiddelde snelheid wist te bereiken, namelijk 60,80 km/u. Daarmee liet Scania de andere deelnemers achter zich.

Klimaatverandering.

“Deze test 5 jaar op rij winnen is een prestatie die eigenlijk niet mogelijk zou moeten zijn, maar we hebben het toch gedaan”, vertelt Scania-directeur Stefan Dorski. “Ik zie het als het ultieme bewijs van hoe de aandrijflijntechnologie van Scania onze klanten ondersteunt bij hun constante inspanningen om een optimaal operationeel rendement te realiseren.”

Dorski noemt zuinige vrachtwagens erg belangrijk in het bestrijden van klimaatverandering. “Hoewel elektrificatie in aantocht is, hebben we ook de meest efficiënte verbrandingsmotoren nodig om de doelstellingen van het Akkoord van Parijs te bereiken, iets waar Scania zich hard voor maakt.”

Meppel.

Sinds 1964 is het Zweedse Scania gevestigd in Meppel. Daar staat 1 van de modernste lakinstallaties van Europa die jaarlijks zo’n 70.000 vrachtwagens in alle kleuren van de regenboog spuiten. De fabriek is goed voor zo’n 600 arbeidsplaatsen.

 

Foto: Gustav Lindh – RTV Meppel

Wij hebben toestemming van RTV Meppel om deze foto te mogen plaatsen.